زندگی نامه ویگوتسکی:

 

 

 

 ویگوتسکی یکی از تاثیر گذارترین افراد در حوزه علوم مختلف است نظریات ایشان تاثیر فراوانی روی علوم مختلف و طراحی درمان در رشته آسیب شناسی گفتار و زبان دارد من تلاش خواهم نمود که ایده ها و نظریات منتشر شده مهم ایشان را با طبقه بندی درمانی با شما به اشتراک گذارم

یادگیری، چیزی فراتر از به دست آوردن قابلیت تفکر است. یادگیری عبارت است از به دست آوردن بسیاری قابلیت‌های خاص برای فکر کردن درباره چیزهای مختلف.»                                             

لو ویگوتسکی

لو ویگوتسکی در 17 نوامبر 1896 در شهر اورشا در ناحیه غربی امپراطوری روسیه در یک خانواده یهودی طبقه متوسط به دنیا آمد. او در دانشگاه مسکو به تحصیل پرداخت و در سال 1917 در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد. او در دوران تحصیل دانشگاهیش به مطالعه موضوعات مختلفی چون جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی، روان‌شناسی و فلسفه پرداخت. کار رسمی ویگوتسکی در زمینه روان‌شناسی در سال 1924 و هنگامی آغاز شد که او به مرکز روان‌شناسی مسکو پیوست و با آلکسی لئونتیف و الکساندر لوریا به همکاری پرداخت.                                                                                                          

او دومین فرزند از هشت کودک خانواده بود. ویگوتسکی در ایام طفولیت، کودکی پیشرس بود. تعلیم و تربیت او به طور فنی صورت نگرفته بود. سال‌ها از وجود مربیان خصوصی برخوردار بوده و فقط در دوره دبیرستان به گیمنازیوم یهودی راه یافت. مربی خصوصی ویگوتسکی سولومان آشپز بود که در رشته ریاضی تحصیل کرده بود اما می‌توانست همه دروس را تدریس کند. علایق ویگوتسکی عمدتا به قلمرو علوم انسانی و اجتماعی معطوف بود. در شعر روسی، از آثار کلاسیک پوشکین و تئودور تیچیوف گرفته تا شاعر نو پرداز آلکساندر بلوک و بعدا در شعر بوریس پاسترناک خبره بود. وی به ویژه به نثر ایوان بانین علاقه داشت و بعدها رمان کوتاه «نفس آرام»، او را به عنوان نمونه عالی تعارض میان صورت و محتوا مورد استفاده قرار داد. نخستین علاقه ویگوتسکی به علوم اجتماعی به فعالیت وی در یک بحث باشگاهی مربوط می‌شود که توسط دانشجویان گیمنازیوم که به تاریخ و فرهنگ یهود علاقه مند بودند تشکیل شده بود. ویگوتسکی در دستیابی به فرا سوی صرف تاریخنگاری کوشید مسئله فرهنگ یهودی را با یکی از قوانین تاریخ بر مبنای فلسفه هگل ترکیب کند. علاوه بر تاثیر هگل روی ویگوتسکی، عامل دیگری که روی ویگوتسکی جوان تاثیر فراوان گذاشت، آشنایی او با کتاب تفکر و زبان اثر زبان شناس اوکراینی قرن نوزدهم به نام الکساندر پوتپ نیا می‌باشد ویگوتسکی و پیاژه هم عصر بودند و هر دو در یک سال متولد شدند، اما به خلاف پیاژه که ۸۴ سال زندگی کرد ویگوتسکی در ۳۸ سالگی در 11 جون 1934 در سن 38 سالگی با بیماری سل از دنیا رفت.                                                                                   

 نظریه معروف رشد یا تحول شناختی ویگوتسکی به نظریه اجتماعی- فرهنگی رشد شهرت دارد. نظریه ویگوتسکی تا سال‌ها پس از مرگ او برای دنیای خارج از روسیه ناشناخته بود، اما پس از ترجمه آثارش به زبان انگلیسی به سرعت مورد توجه دانشمندان و مربیان کشورهای مغرب زمین قرار گرفت. (اسلاوین۲۰۰۶)، نظریه ویگوتسکی اکنون در روانشناسی رشد یک نیروی قدرتمند است و بسیاری از انتقادهایی که او بیش از ۶۰ سال پیش به نظریه پیاژه وارد کرده بود هنوز هم مطرح‌اند (سیف، ۱۳۸۷).                   در مقاله ای تحت عنوان «میراث فراموش شده ویگوتسکی» اثر ولف می‌چل روت، از دیدگاه ویگوتسکی به عنوان بهترین راز علمی مسکوت نگه داشته شده یاد کرده این نظریه تحت عنوان نظریه فعالیت فرهنگی- تاریخی که نتیجه پروپوزال ویگوتسکی بود برای اولین بار منتشر و بعدا توسط دو تن از دانشجویان او بنام‌های لئونتیف و لوریا گسترش یافت. اندیشه‌های آ. ان. لئونتیف به نظریه فرهنگی تاریخی فعالیت یا به طور خلاصه به نظریه فعالیت شهرت دارد. در حقیقت، لئونتیف اندیشه‌های ویگوتسکی را تکمیل کرد و از نظریه او شکل تازه ای به نام نظریه فعالیت ارائه داد. با این حال هر آنچه ویگوتسکی در طول زندگی خود بدست آورده در نظریه لئونتیف حفظ شده است. روت و ک (۲۰۰۷)، در مقایسه نظریه‌های لئونتیف و ویگوتسکی، گفته‌اند «دانشمندانی که کارهایشان را بر فلسفه ویگوتسکی بنا می گذارند عموما رویکرد خود را» فرهنگی- اجتماعی» می‌نامند در حالی که پیروان لئونتیف ترجیح می‌دهند که رویکردشان، فرهنگی- تاریخی، شناخته شود.                                                                     

رشد و حرکت متخصصان یک حوزه و ساختارهای مطالعاتی آنها بیشتر وابسته به این است که متخصص آن حوزه در بین همکارانش چگونه فهمیده و درک می گردد و از چه جایگاهی برخوردار است.  ویگوتسکی  بیشتر در کتابهای تاریخ مورد بررسی قرار گرفته است و نظریات او توسط همکاران کمتر مورد بررسی قرا گرفته است که البته این بررسی هم اکنون و در حال حاضر رو به افزایش است (جلد چهارم). 
لو ویگوتسکی یک متفکر تاثیرگذار در حوزه روان‌شناسی محسوب می‌گردد و بسیاری از کارهایش هنوز در حال کشف شدن است. با وجودی که او همعصر پیاژه، پاولوف، اسکینرو فروید بود امّا هرگز در دوران زندگیش به آن درجه از شهرت و برجستگی نرسید. بخشی از آن بدین دلیل بود که کارهای او مورد انتقاد حزب کمونیست قرار داشت و بدین خاطر، نوشته‌هایش به سختی در دنیای غرب قابل دستیابی بود. مرگ زود هنگام او در 38 سالگی نیز در گمنام ماندنش دخالت داشت. با وجود این، تاثیر و نفوذ کارهای ویگوتسکی پس از مرگش، به ویژه در حوزه‌های روان‌شناسی رشد و آموزش، روز به روز بیشتر می‌شود.

تاریخ انتشار آثار ویگوتسکی در زبان روسی و انگلیسی خیلی بعد تر از زمان مرگش انجام گرفت. ترتیب انتشار آثار او به ترتیب تاریخ تالیفشان نیست. برخی از کارهای چاپ شده به نام ویگوتسکی تقلیدی از یک متن یکپارچه است که در طی سالها تکه تکه شده است و از کارهای کاملتری برداشته شده است که چاپ نشده است. همه این موارد باعث شده است که ما حس چند پارگی را در کارهایش داشته باشیم و باید در مطالعه آثارش این را مد نظر قرار دهیم. مثلا سال 1934 که سال تالیف کتاب تفکر و زبان  است با سال 1987، 1986 و 1962 که سال چاپ آن است دهه ها متفاوت است و 1925 سال تالیف کتاب روانشناسی هنر سال 1971 نیست باز 1978تاریخ چاپ کتاب ذهن در اجتماع سال 1925 سال تالیف این کتاب نیست(جلد چهارم).                                                                                                  

ویگوتسکی را باید چگونه فهمید بعنوان گنج نهفته ای که الان به دنیا معرفی می شود؟ بعنوان چیز گم شده ای که از پس سالها صحبت می کند ؟ هنگام مطالعه کارهای ویگوتسکی باید کارهای اورا در بین کارهای هم عصرانش مورد مطالعه قرار دهیم(جلد چهارم).                                                                   

/ 0 نظر / 71 بازدید